Hybridní konference BIM, druhý ročník: BIM jako nástroj, ne cíl…
Druhý ročník úspěšné konference věnované problematice BIM se konal 21. 9. 2022 v rámci stavebního veletrhu FOR ARCH na výstavišti PVA EXPO PRAHA v Letňanech, zájemci měli možnost sledovat konferenci i online. Záštitu nad konferencí převzalo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR a Ministerstvo průmyslu a obchodu, pořadatelem konference byl Svaz podnikatelů ve stavebnictví, pořadatelem společnost SEKURKON s.r.o. Program rozdělený do čtyř panelů přilákal četné publikum z řad odborné veřejnosti i státních institucí a řada diváků se též aktivně zapojila do diskuse.
Cílem je zapojit zhotovitele
„Podle ohlasů na loňské setkání, které se zabývalo prvními pilotními projekty BIM v resortu dopravy, bylo jasné, že je velký zájem v tématu pokračovat,“ uvedl Jiří Nouza, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví. „Vzhledem k tomu, že BIM může fungovat jen tam, kde mezi sebou spolupracují všechny složky celého oboru, a vyšlo jasně najevo, jak nezbytná je především spolupráce veřejného sektoru se soukromým, rozhodli jsme se nyní uspořádat druhý ročník konference. Jejím cílem bylo zapojit jako důležitou součást tohoto projektu také zhotovitelské firmy. Klíčové momenty z dosavadní praxe nám také nejlépe napovídají, jak může spolupráce mezi investorem, projektantem a zhotovitelem nejlépe fungovat.“
Program ve čtyřech panelech
Druhý ročník konference, věnovaný spolupráci mezi projekčními a stavebními firmami, rozhraní a komunikaci v projektech BIM, byl koncipován jako panelová diskuse. Autoři hlavních příspěvků i účastníci jednotlivých panelů se zaměřili na každodenní praxi všech zúčastněných subjektů výstavbového procesu z řad projekčních a stavebních firem. První téma dne pod názvem Spolupráce mezi projekčními a stavebními firmami: rozhraní a komunikace v projektech BIM zahájily dva příspěvky. Karel Vonka z firmy STRABAG a.s. hovořil o spolupráci mezi zhotovitelem a projektantem na projektech R2 Kriváň – Mýtná a výstavba fotbalového stadionu Hradec Králové. Igor Seifert z Allplan Česko s.r.o. dále představil způsoby, jak provádět výměnu a sdílení informací v průběhu celého životního cyklu stavby na projektu podzemní železniční stanice Stuttgart 21. Druhý panel se týkal implementace nástrojů spolupráce mezi všemi účastníky projektů. Na téma CDE promluvil Marek Jedlička z firmy Trigema a.s. a Ondřej Hrazdíra z Povodí Vltavy s.p. prezentoval zkušeností se zaváděním a používáním informačního systému stavby v rámci rekonstrukce hydrotechnické stavby rekonstrukce vodního díla Orlík. Třetí panel se týkal problematických klíčových momentů v praxi. V tomto případě se úvodního slova ujal Jan Korbut z OBERMEYER HELIKA a.s. Finální panelová diskuse pak shrnula získané poznatky a soustředila se na hledání shody v praxi konkrétních společností v oblasti efektivní spolupráce mezi projektantem a zhotovitelem stavby, implementace nástrojů spolupráce a při řešení problematických momentů v průběhu projektování a výstavby. Zde se živé diskuse zúčastnili mj. Jan Kroupa z firmy PRAGOPROJEKT, a.s., Kateřina Schön z České agentury pro standardizaci, František Benč z IBR Consulting, s.r.o. nebo Vlastimil Rojík z Metrostav a.s.
Řešení výhodné pro všechny
„Jsem rád, že jsme se shodli na tom, jak velice důležité je sbírat zkušenosti z praxe a podělit se o ně s ostatními,“ uvedl Jiří Nouza. „Z těch nyní již několika desítek pilotních projektů, které proběhly, je možné již řadu faktorů vyvodit. V tomto směru jsou napřed liniové stavby, protože je zde jen několik zadavatelů. Je proto třeba přesvědčit i další zadavatele na základě konkrétních příkladů, jak významným způsobem digitální přístup zjednodušuje veškerou komunikaci během stavebního procesu. Je už na našem Svazu podnikatelů ve stavebnictví, abychom tyto informace z pilotních projektů sbírali, a zároveň vyvinuli tlak na to, aby se začali školit pracovníci stavebních úřadů. Bez toho zde nepochopí, že jim model BIM může práci ušetřit, nikoli přidat, jak občas slyšíme. Výhrou je najít společné řešení výhodné pro všechny strany.“
Podle zástupce organizátora konference, společnosti Sekurkon s.r.o., Heleny Šubrtové povedou získané poznatky k dalším konkrétním krokům. „Děkuji všem, kteří se konference zúčastnili, ať už prezentací nebo podnětným příspěvkem do diskuse, která úspěšně nastartovala další konkrétní aktivity. Věřím, že příští setkání se proto uskuteční dokonce dříve, než za rok,“ uvedla Helena Šubrtová.
Přejít na webové stránky konference
Autor článku: PhDr. Marcela Titzlová